Home » Blog » Vitaminen » Vitamine B » Vitamine B9 - B11 - Foliumzuur

Vitamine B9 - B11 - Foliumzuur

Vitamine B9 is hetzelfde als vitamine B11 of vitamine M of foliumzuur.

 

Functies van vitamine B9 - foliumzuur:

  • Deze vitamine is super belangrijk voor de celdelingen, ook wel de DNA-replicatie genoemd. 
    • Ze zorgt voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen uit stamcellen door de uitrijping van de beenmergcellen.
    • Tijdens de zwangerschap helpt foliumzuur de foetus met het ontwikkelen van de hersenen en het ruggenmerg. Vooral in de eerste 28 dagen van de zwangerschap. Daarom is het belangrijk om al voor de zwangerschap met de inname van foliumzuur te starten.
    • Bij de man zorgt foliumzuur samen met zink voor een goede kwaliteit en kwantiteit van het sperma. 
  • Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het aminozuur- en eiwitmetabolisme. Samen met de vitamine B6 en B12 zorgt het voor de omzetting van homocysteïne in cysteïne en methionine. Wanneer dit niet optimaal gebeurt kan homocysteïne zich opstapelen in je lichaam. Homocysteïne is een vrij radicaal dat in verband wordt gebracht als risicofactor voor hart- en vaatziekten, osteoporose en de ziekte van Alzheimer. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor de groei en het instandhouden van lichaamscellen.
  • Als cofactor in de aanmaak van dopamine zorgt foliumzuur ook voor een positieve instelling en een goede hersenstofwisseling.

 

Voedingsbronnen van vitamine B9 - B11 - foliumzuur:

  • Vooral verse groenten met bladgroenten als absolute topper. Daarnaast ook spinazie, broccoli, tomaten, alfalfa, paddenstoelen, avocado
  • Fruit zoals sinaasappels, kiwi, bananen
  • Peulvruchten: linzen, soja, erwten
  • Lever, nier, kip, rund, zalm, oesters
  • Volkoren producten
  • Melk en zuivelproducten, hardgekookte eieren
  • Noten